OM DEN OFFENTLIGE VENTELISTE

Det koster 100 kr. at komme på ventelisten. Du betaler for en plads frem til 1. april året efter du skriver dig på. Dvs. skriver du dig på listen i fx maj og frem til december, så skal du forny din plads inden 1. april året efter.

Derefter betaler man 100 kr. for at stå på listen. Vi sender mails ud til alle omkring dette.

Alle der er bosiddende i Danmark må komme på ventelisten og så længe du står på ventelisten kigger vi ikke på hvor i landet du bor.

Du skal dog være opmærksom på, at der er bopælspligt ved køb. Det betyder at du skal have folkeregisteradresse i Aarhus Kommune når du køber.

Vi har i typisk 150-300 på venteliste. Plus at der i sommersæsonen kommer mellem 20 og 30 mere på listen hver måned. Vi oplever også at nogle skriver sig på i meget god tid for at være sikre på at få det helt rigtige hus om 5 år.

Der sælges typisk 10-15 haver årligt ud af 124 haver.

Hvert år inden sæsonstart, får de, der allerede er på listen, et tilbud om at blive på listen. Nogle har købt kolonihave andre steder og andre fornyer blot ikke deres plads på listen. Det betyder at mellem 30-40% falder fra og din placering dermed forbedres.

Samtidig er det også meget forskelligt hvad folk ønsker. Nogle vil gerne have et håndværker”tilbud”, der kan rykkes ned, og andre gerne noget, der er i tip top stand. Derfor oplever vi også at sende tilbud om kolonihave ud af flere omgange.

Tilbud sendes til de første 30 på listen. Ønsker ingen af dem at købe, så sender vi ud til de næste 30. Sådan fortsætter vi til der er et match.

For at opsummere, så plejer vi at sige at det er realistisk at købe kolonihave indenfor 2-3 år. Også afhængig af hvad du ønsker.

Priserne ligger typisk fra ca. 80.000 – 250.000 kr.

Vi forventer vi, at du har økonomien i orden, når du siger ja til at købe, da vi normalt overdrager en uge efter et accepteret tilbud.

Har du yderligere spørgsmål så kontakt Venteliste administrator Christina på venteliste@haveforeningenrugholm.dk

NÅR ET HUS BLIVER SAT TIL SALG SENDES TILBUDDET TIL DE FØRSTE 30 PÅ VENTELISTEN.

ER INGEN AF DISSE INTERESSERET, SENDES TILBUDDET UD TIL DE NÆSTE 30 PÅ VENTELISTEN. DET ER DEN MED DEN BEDSTE PLACERING PÅ VENTELISTEN, SOM ACCEPTERER TILBUDDET, DER HAR RET TIL AT KØBE. DET ER MEGET FORSKELLIGT HVAD FOLK SØGER. DERFOR ER DET MULIGT AT VÆRE HELDIG SELVOM DU MÅSKE STÅR LANGT NEDE PÅ LISTEN.